Uitgevers | Damon B.V., Damon Educatie B.V. |
Uitgavejaar | 1997 |
ISBN | 9055732753 |
ISBN13 | 9789055732753 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Ethiek is een belangrijk onderdeel van de filosofie, het is ook een vak dat sterk verbonden is met je concrete levenspraktijk. Elke dag zijn ethische kwesties aan de orde, iedere dag is er wel iemand die een moreel appèl op je doet. In de media wordt er herhaaldelijk gediscussieerd over de vraag of de waarden en normen in onze samenleving nog wel gelden. In deze cursus houden we ons bezig met de centrale vragen: 'Kunnen we waarden, moreel gedrag en morele oordelen funderen in een theoretisch kader of raamwerk?' 'Is dat theoretisch kader rationeel van aard of is er sprake van niet rationele kaders?' Onder rationeel verstaan we strikt logische redeneringen die uitgaande van principes of stellingen tot conclusies leiden. Teneinde deze vragen te kunnen behandelen, moet je eerst de voorliggende zes hoofdstukken doorwerken. Na deze hoofdstukken moet je dus terug keren naar bovenstaande centrale vragen. Het antwoord op die vragen zal niet voor een leder hetzelfde zijn. Doel van deze cursus is: 'Het beargumenteerd innemen van een eigen standpunt in de discussie over de ethische benadering van morele kwesties. 'Daartoe moet je een aantal klassieke ethische benaderingen kunnen uitleggen en toepassen met name de consequentialistische en de deontologische theorieën. je moet uit kunnen leggen waarom deze theorieën bekritiseerbaar zijn. De deugdenleer van Aristoteles (een teleologische theorie) moet je kunnen uitleggen als een mogelijke basis voor een alternatieve ethische theorie. Het is de bedoeling dat je een theorie kunt toepassen op elke willekeurige casus. Het basismateriaal voor de gehele cursus wordt gevormd door ideeën en gedachten die door de klas zelf worden geproduceerd. De klas wordt omgevormd tot een 'denktank'. De verschillende ethische theorieën moet je uiteindelijk kunnen herkennen in de verschillende standpunten die leerlingen innemen. In het begin van de cursus wordt de leerling gevraagd om een aantal bouwstenen te maken voor een eigen ethische benadering. Vergelijk deze eigen denkresultaten steeds met de aangedragen theorieën. Een belangrijke slotvraag is de vraag of je over moraal zinvol kunt en moet filosoferen.