Uitgever | Gorcum b.v. |
Uitgavejaar | 1999 |
ISBN | 9023234642 |
ISBN13 | 9789023234647 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Onderwijs en toetsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toetsen stuiten doorgaans een onderwijsperiode af. Toetsen maken echter ook deel uit van het onderwijsproces. Een toets kan studenten in staat stelten doelmatiger te teren. Indien toetsen op een zorgvuldige wijze in het onderwijs worden geconstrueerd, vormen ze een middel om het Leerproces van studenten te sturen. Met andere woorden, toetsen moeten niet worden gezien en behandeld als iets losstaands van onderwijs, ze vormen een integraal onderdeel van het onderwijsproces. Zicht op toetsen volgt een groep docenten die voor de taak staat een toets te construeren die aansluit op het gegeven onderwijs. Iedere stap van het toetsconstructieproces wordt uitgebreid besproken. Het constructieproces begint met het formuleren van de eindtermen en eindigt met het versturen van de uitslag aan studenten en de opleiding. Alle stappen van het constructieproces worden op een uitputtende manier behandeld. Dit boek is bedoeld voor docenten in het hoger onderwijs die op een zorgvuldige manier een toets willen construeren. Het is geen theoretisch boek; voorkennis is nauwelijks vereist. Noodzakelijke termen worden op een duidelijke manier uitgelegd met steeds een link naar de onderwijspraktijk van alledag.