Uitgever | Gorcum b.v. |
Uitgavejaar | 2006 |
ISBN | 9023242033 |
ISBN13 | 9789023242031 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Het was Ien Dales, de kleurrijke minister van Binnenlandse Zaken, die op 3 juni 1992 de knuppel in het hoenderhok gooide. In een speech voor het congres van de VNG stelde zij onomwonden de vraag: hoe integer is het openbaar bestuur in Nederland? Blijkbaar was er alle aanleiding voor. Ons imago van een volstrekt onkreukbaar landje zonder een spoor van corruptie of handjeklap begon vervelende barstjes te vertonen. Sinds een aantal jaren lag het accent op no-nonsense, op doelmatigheid en bedrijfsmatig werken. En minder op integriteit.
De affaire rond Bram Peper en Ð in het bedrijfsleven Ð de toenemende ÔgraaicultuurÕ en de Ôexhibitionistische zelfverrijkingÕ zoals oud-premier Wim Kok het noemde, zetten dit thema op de maatschappelijke agenda. De schandalen in Amerika met topbestuurders van ondernemingen die tijdens de economische hausse eind jaren negentig op grote schaal fraudeerden, voedden eveneens de argwaan in ons land. Ook in de journalistiek, met elders enkele schandalen bij de Washington Post en de New York Times, werd het een ÔissueÕ. En zelfs de non-profit sector, waarin vooral de topsalarissen gingen opvallen (zoals bij de Nederlandse Hartstichting), kon zich er niet aan onttrekken.
Dit boek bevat een aantal bijdragen van deskundige en bijzonder goed ingevoerde auteurs op de hierboven vermelde terreinen. Hoe komt het dat de integriteitsvraag plotseling zo actueel is geworden? Wie zijn de voortrekkers in de discussie? Hoe wordt aan misbruik paal en perk gesteld? En lukt dat wel, of is het in deze materialistische tijd vechten tegen de bierkaai?
Over de redactie
Frans Kok is consultant op het gebied van communicatiemanagement en public affairs. Hij werkte als politiek redacteur van NRC Handelsblad en was directeur Voorlichting en externe betrekkingen van het Ministerie van VROM.
Tom van der Maas is directeur van EPN - Platform voor de informatiesamenleving. Eerder was hij adviseur en aansluitend hoofd Corporate communicatie bij Berenschot, en daarvoor hoofd Voorlichting van de VVD-fractie in de Tweede kamer.
Dit boek, met een voorwoord van Paul Schnabel, bevat bijdragen van Ad van den Biggelaar, Alain Hoekstra, Edgar Karssing, Frans Kok, Kees Rippen, Hendrik Jan Schoo, Addie Schulte en Bas Soetenhorst.