Uitgever | Intac Bvba |
Uitgavejaar | 2012 |
ISBN13 | 9789491273001 |
Taal | Nederlands |
Type | Hardcover |
De positie van de zelfstandige modedetailhandelaars staat onder druk. Zij kunnen immers niet meegaan in de meedogenloze promotiewedloop en prijzenslag van de grote retailers. Omdat de meeste modezaken service boven prijs verkiezen als strategisch wapen, zijn ze in minder goede economische tijden kwetsbaarder. Bovendien moeten ze leven van een consument die steeds kritischer en minder trouw wordt, zien ze de concurrentie van binnen- en buitenlandse webwinkels toenemen, en kunnen ze het enorme tempo waarmee steeds nieuwe marketingtechnieken zich aandienen nog amper volgen.
In 22 stappen naar marketingsucces
De eerste 9 tips focussen op het businessmodel. Elke modezaak steekt een aanbod van producten of diensten in elkaar, lanceert ze naar een welbepaalde doelgroep en positioneert zich vervolgens tegenover één of meerdere concurrenten. Daarbij moeten de zaakvoerders altijd rekening houden met sterktes en zwaktes, met opportuniteiten en bedreigingen, en met financiële en organisatorische beperkingen en kansen. Met het businessmodel gaan ze 'waarde' voor klanten creëren. Het is de basis voor succesvolle marketingcommunicatie en het hart van een marketingbeleid.
Van tip 10 tot en met tip 21 brengen we de fundamenten van de communicatie in kaart. Hier worden de technieken getoond om creatief en flexibel met communicatie om te gaan bij veranderingen in de toekomst. Wanneer het businessmodel en de communicatiemix zijn neergeschreven, is de marketingstrategie klaar voor uitvoering. In de laatste tip wordt verteld hoe u kunt leren van successen en fouten, en de marketingstrategie telkens kunt bijsturen.
Wat mogen modehandelaars van dit boek verwachten?
In dit boek vinden ze geen ingewikkelde managementmodellen. De auteur heeft de complexe wereld van marketingstrategie vertaald in een aantal concrete tips, die vlot lezen in een voor iedereen toegankelijke taal. Met een stap voor stap aanpak, de kennis van de juiste technieken en een klare kijk op de mode sector. Met dit boek als leidraad moet elke modehandelaar in staat zijn om straks een krachtige marketingstrategie voor zijn modezaak te schrijven.