Uitgevers | Reed Business, Springer Media B.V. |
Uitgavejaar | 2003 |
ISBN | 9035226372 |
ISBN13 | 9789035226371 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Brede Scholen omvatten naast een basisschool nagenoeg altijd een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf, maar ook een consultatiebureau, een bibliotheek, winkels, sportcentra, serviceflats en appartementen. Voorwaarde voor het 'slagen' van een Brede School is echter niet alleen het delen van hetzelfde gebouw, maar ook het delen van een gezamenlijke visie waarin het kind en de ouders vooropstaan! Aan de totstandkoming van een Brede School gaat een complex proces vooraf. Er zijn zoveel partijen bij betrokken dat er algauw verschillende gevaren op de loer liggen. Denk daarbij aan het verschil in macht dat tussen de partijen kan bestaan; vergelijk bijvoorbeeld de financiƫle middelen van de gemeente met die van de speel-o-theek. Ook kan het zijn dat er teveel nadruk wordt gelegd op het uiterlijk van de nieuwe accommodatie, waardoor de pedagogische of multifunctionele meerwaarde van een Brede School uit het oog wordt verloren. Brede School, Brede Aanpak wil instanties stimuleren en prikkelen om een eigen Brede School te beginnen. Tevens reikt het boek instrumenten aan om het realisatieproces op een evenwichtige wijze te doorlopen en tot een optimaal resultaat te komen. In deel 1 komt aan bod: de respectvolle omgang met andermans belangen, de zoektocht naar win-winsituaties en het opstellen van een collectief ondernemingsplan. Deel 2 beschrijft projectmatig werken, samenwerken in een netwerkorganisatie en het vertalen van het einddoel naar een geschikt gebouw. Ieder hoofdstuk bevat tevens concrete tips over wat u beter wel of juist niet kunt doen! Fred Verhees en Peter Vereijken hebben ruimschoots ervaring opgedaan met bedrijfsvoering en organisatieadvies in de kinderopvang. Beiden zijn werkzaam bij STRIP Nederland. Bert Fransen is verbonden aan Stichting Brede School Nederland en Erik Giebels is onlangs als bouwkundige afgestudeerd op het totstandkomingsproces van Brede Scholen. Kortom: dit boek is 'gebouwd' op diverse gronden.