Uitgever | Pearson Benelux B.V. |
Uitgavejaar | 2003 |
ISBN | 9043008370 |
ISBN13 | 9789043008372 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
In HRMarketing wordt een lans gebroken voor het toepassen van marketingtechnieken op het werkveld van HRM. Veel HR-professionals hebben last van een zekere stagnatie in hun vak: de veelheid aan onderwerpen en de diversiteit in vraagstukken maakt dat oplossingen in de vorm van nieuwe HR-instrumenten, -procedures of -modellen niet toereikend zijn. Sterker nog, sommige situaties vragen om radicaal andere HR-werkwijzen dan tot nu toe gebruikelijk is. Marketing biedt verrassende aanknopingspunten om, zonder veel moeite maar mét een vernieuwende insteek, betere resultaten te boeken met HRM. Behalve concrete toepassingen zoals de marketingmix en de SWOT-analyse beschrijft HRMarketing vooral ook de `mindset´ die marketeers karakteriseert: de manier van denken rondom bijvoorbeeld branding, doelgroepen en positionering biedt tal van handvatten voor HR-professionals om vernieuwing in hun vakgebied te bewerkstelligen. Voorbeelden en cases uit de praktijk belichten de positie, het werk en het imago van HR-professionals binnen de eigen organisatie. Daarnaast komt de organisatie als werkgever en de (externe) rol van HRM hierin uitgebreid aan bod. Al met al biedt dit boek een aantal verfrissende en direct toepasbare inzichten waarmee HR-professionals tot betere prestaties kunnen komen en en passant hun imago binnen de organisatie kunnen verbeteren. Caroline Boogaard werkt als consultant bij Hay Group. Zij houdt zich onder andere bezig met vraagstukken op het gebied van performance management en talentontwikkeling. Vanuit haar rol binnen Hay maar ook vanuit eerdere ervaring op het gebied van zowel marketing als HRM, geeft zij haar visie op wat een marketingperspectief kan betekenen voor HRM.