Uitgever | Scriptum |
Uitgavejaar | 2010 |
ISBN13 | 9789055947652 |
Taal | Nederlands |
Type | Hardcover |
Organisaties van betekenis
Hoewel het nooit de bedoeling kan zijn geweest, zijn we organisaties meer en meer gaan beschouwen als geldmachines en banenverschaffers. Organisaties als middel om onze economie te laten draaien en onze welvaart veilig te stellen. We lijken ons nauwelijks bewust te zijn van de werkelijke, veelomvattende betekenis die we met onze organisaties kunnen hebben voor de levens van klanten, medewerkers en de maatschappij, laat staan dat we erop sturen. Het resultaat: het draait alleen nog maar om targets halen, het behouden van je baan, of hogerop komen. De klant is een lastige bijkomstigheid geworden. Onze betekenis voor de maatschappij een irrelevant neveneffect.
Het kan ook anders. Door ons af te vragen wat wij willen betekenen voor anderen in plaats van wat anderen voor ons kunnen betekenen. 'Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan' nodigt organisaties uit om hun eigen bestaansrecht aan de kaak te stellen. Waarom zijn we er ook alweer? Wie zou er wat missen als wij er niet zouden zijn? Door onze eigen identiteit als uitgangspunt te nemen en vervolgens door te vertalen in elke vezel van de organisatie ontstaan organisaties van betekenis. Pure organisaties waarin mensen werken die staan voor datgene waar hun organisatie voor staat en die als vanzelfsprekend bezig zijn met het inlossen van hun belofte aan hun klanten en aan de maatschappij. Zulke organisaties zijn duurzaam rendabel in alle opzichten.
'Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan' is een optimistisch boek dat uitgaat van een positief mensbeeld: mensen willen van betekenis zijn voor anderen. Het boek laat zien wat voor krachtige, pure organisaties hieruit voort kunnen komen en geeft je een vliegende start om zelf ook zo'n organisatie te worden.
Voormalig universitair docent consumentenpsychologie dr. Kaj Morel werd in 2007 getroffen door identiteitsmarketing. Als medeoprichter van de Betekenisfabriek richt hij zich met volle overgave op het verspreiden van identiteitsmarketing als alternatief paradigma voor organisatieontwikkeling, management en marketing. Daartoe werkt hij als identiteitsmarketeer bij Mercurius Identiteitsmarketing samen met organisaties aan het ontwikkelen en verankeren van organisatie-identiteiten. Binnen het lectoraat identiteitsmarketing bij Saxion bouwt hij met collega's en studenten aan de verweving van identiteitsmarketing in onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven. Tot slot schrijft hij graag over identiteitsmarketing. Het hoogtepunt daarvan tot nog toe ligt voor je: het allereerste boek over identiteitsmarketing.