Uitgever | Edu-Actief |
Uitgavejaar | 1999 |
ISBN | 9057664623 |
ISBN13 | 9789057664625 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Het inkoopproces, de eerste module in dit boek, is voor alle organisaties steeds belangrijker geworden. Dat geldt ook voor overheidsinstellingen, als scholen, ziekenhuizen en de krijgsmacht. In onze samenleving is een zeer ruim aanbod van goederen en diensten. Het inkopen van grondstoffen, materialen en halffabrikaten heeft grote invloed op het rendement van de organisatie. Daarom moet het inkoopproces gestructureerd plaatsvinden. In deze module wordt dan ook uitgegaan van een schema waarin stapsgewijs het inkoopproces kan worden gevolgd. Het inkoopschema is de leidraad van deze module. Inkopen is een praktische vaardigheid. Daarom zul je veel leerdoelen vooral in de BPV-situatie onder de knie moeten krijgen. Toch is het verstandig om ook de theorie van het inkopen goed te beheersen. Door je te verdiepen in de theorie kun je ook verbeteringen in het inkoopproces aanbrengen. Tijdens je BPV-periode kun je een inkoopprocedure tegenkomen die zal afwijken van de methode die in dit boek is beschreven.
In de module Operationele inkoopplanning maak je kennis met een aantal operationele inkooptechnieken, zoals het materiaalbehoefte plan. Via het hoofdproductieplan zie je wanneer de orders aan de klanten moeten worden uitgeleverd. Die orders worden in het materiaalbehoefte plan (MBP) verwerkt en je leert datje op tijd de halffabrikaten moet bestellen of produceren. We besteden aandacht aan het voorspellen van de vraag. Daarvoor bestaan zogenaamde voorspellingstechnieken. In het tweede hoofdstuk leer je dat ook diensten moeten worden ingekocht en wat de voor- en nadelen zijn om diensten uit te besteden. Tot slot leer je werken met een aantal bekende voorraadnomnen, zoals de opslagduur en omzetsnelheid.