Uitgevers | Kluwer, Wolters Kluwer Nederland B.V., Adformatie Groep |
Uitgavejaar | 2002 |
ISBN | 9014080654 |
ISBN13 | 9789014080659 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Interne communicatie is één van de belangrijke succesfactoren voor het slagen van veranderingstrajecten. De vraag naar het beste recept voor communicatie rond veranderingen is echter niet eenduidig te beantwoorden. Sommige interventies kunnen succesvol zijn in de ene verandering terwijl ze in de andere verandering slechts voor verstoring zorgen.
In dit boek beschrijft de auteur vijf verschillende visies op veranderen aan de hand van vijf gekleurde brillen. Het accent ligt hierbij op verandering van de zachte mensgerichte aspecten, zoals cultuur. Voor iedere gekleurde bril gelden andere wetten voor interne communicatie en zijn er wezenlijke verschillen tussen de inhoud, strategie en communicatiemiddelen en -interventies.
Dit boek geeft handreikingen. Het beschrijft de rol van communicatie per fase en geeft een overzicht van diverse overlegvormen, face-to-face communicatiemogelijkheden en een scala aan communicatiemiddelen. Ook komen nieuwe media, zoals blogs en podcasts aan bod. In deze nieuwe versie zijn recente ervaringen en ideeën verwerkt. Het combineert ervaringen uit de eigen praktijk met kennis uit het communicatie- en HR vak.
Deze uitgave is bestemd voor communicatie- en verandermanagers die de interne communicatie bij een verandering willen versterken. Daarnaast is het boek geschikt voor studenten aan hbo- en universitaire opleidingen die dieper op het onderwerp communicatie en verandering in willen gaan.
Over de auteur
Huib Koeleman is managing partner bij Euro RSCG Bikker. Binnen de keten Euro RSCG Worldwide PR is hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het vakgebied "Internal Communications". Huib heeft diverse publicaties op zijn naam staan, waaronder het boek Interne communicatie als managementinstrument (1992) en als co-auteur Intranet voor de communicatieprofessional (2000). Hij adviseert en coacht management teams en verzorgt regelmatig workshops en lezingen over het onderwerp communicatie en veranderen.