Uitgever | Gorcum b.v. |
Uitgavejaar | 1996 |
ISBN | 9023230671 |
ISBN13 | 9789023230670 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Aan MEDEZEGGENSCHAP OP MAAT liggen de volgende overwegingen ten grondslag: ondernemingen en organisaties zien zich geconfronteerd met snelle, weinig voorspelbare, ontwikkelingen in hun "omgeving", vooral in de markt; zij reageren daarop met ingrijpende aanpassingen van strategie, structuur en cultuur. Trefwoorden zijn slagvaardigheid, flexibiliteit, marktgerichtheid, openheid, vertrouwen en interne contractrelaties; medezeggenschap dient dienovereenkomstig te veranderen om conflicten en paradoxale situaties te vermijden; medezeggenschap ontwikkelt zich van toetsende naar interactieve medezeggenschap; elke onderneming of organisatie dient haar eigen weg ten aanzien van medezeggenschap te kiezen. Medezeggenschap op maat is de uitkomst van overleg tussen directie en (gekozen) medewerkers; medezeggenschap op maat vereist een strak proces van vormgeving en implementatie; medezeggenschap op maat past in de "Rijnlandse" overlegtraditie en is door het decentrale karakter eigentijds te noemen.