Uitgever | Business Contact |
Uitgavejaar | 2003 |
ISBN | 9025414206 |
ISBN13 | 9789025414207 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
'Strategie is niets meer of minder dan achteraf het genie erin naaien.' Het vernuft van de strategie zit in het 'toeval', een spontaan antwoord op een domme vraag van een slimme klant, en krijgt achteraf de juiste betekenis door herkadering van de feiten. Strategiesessies zijn vaak niet meer dan goed bedoelde jaarlijkse rituelen om de neuzen dezelfde kant op te krijgen, om vervolgens als een kudde het ravijn in te lopen, en de illusie te suggereren dat 'we are in control'.
Niets is minder waar. De cd-industrie heeft Internet (mp3) niet onder controle, politiek Den Haag heeft even geen antwoorden op wat er in het land precies aan de hand is, één papiervernietiger is in staat het imago van de complete accountantsbranche te grabbel te gooien. De Nederlandse Spoorwegen zien helaas geen mogelijkheid om de treinen op tijd te laten rijden, de winst van KLM staat door één dag staken onder druk. De wereld staat op zijn kop en met 'mainstream' benaderingen over strategie komen we niet meer weg. 'Terug naar de core business', 'beter je best doen' en de zoveelste fusie zijn UIT. Twijfels? De Titanic werd gemaakt door professionals, de Ark van Noach door amateurs.