Uitgever | Academic Service |
Uitgavejaar | 2003 |
ISBN | 9052614628 |
ISBN13 | 9789052614625 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Steeds meer bedrijven denken in (gedrags)competenties, zoals flexibiliteit, klantgerichtheid, creativiteit, etc. Daarmee wordt de persoonlijkheid van medewerkers in alle lagen van de organisatie een steeds belangrijker succesfactor. Het gaat immers niet alleen om kennis, vaardigheden en ervaring, maar ook om kenmerkende trekken van personen. Die eigenschappen bepalen uiteindelijk mede het succes in iemands functioneren. In de praktijk lijkt het lastig dit soort trekken op een neutrale, gefundeerde en praktische manier te beschrijven.
In Persoonlijkheid en management wordt daarom het Big Five-model gepresenteerd, een helder en betrouwbaar begrippenkader waarmee u inzicht krijgt in uzelf en anderen. Dit model bestaat uit vijf trekken: negatieve emotionaliteit, extraversie, openstaan, altruïsme en consciëntieusheid.
U krijgt zicht op implicaties van deze eigenschappen voor de selectie van nieuwe medewerkers en hun ontwikkeling in loopbaan en functie. Ook leert u het model in te zetten bij de beïnvloeding van anderen, het omgaan ,et `extreme´ personen, leiderschap en de samenstelling en ontwikkeling van teams. Waar zinvol legt de auteur relaties met verschillende vormen van intelligentie en motivatie. U krijgt veel tips om vraagstukken over de rol van persoonlijkheid in het werk anders en doelmatiger te managen.
Dit boek verschijnt in de reeks PMO-Specials. Deze serie ligt in het verlengde van de Praktijkgidsen voor Manager en Ondernemer. De onderwerpen zijn echter meer specialistisch van aard en komen tegemoet aan de vraag van lezers naar verdieping van informatie die in de standaard PMO-boeken wordt behandeld. Het praktische karakter, het overzichtelijk behandelen van de stof en het gebruik van checklists blijven echter bewaard.