Uitgever | Scriptum |
Uitgavejaar | 2003 |
ISBN | 9055943215 |
ISBN13 | 9789055943210 |
Taal | Nederlands |
Type | Hardcover |
Organisaties zijn er om winst te maken. Daarom dienen ze de goede dingen goed te doen, en moet er voortdurend van alles worden gepland en gecontroleerd. Het rationele denken van de 'homo economicus' voert de boventoon, want geld is macht en meer is altijd beter. Inspiratievernietigende regels, richtlijnen, formulieren en vergaderingen bederven het plezier in het werk.
Waar swingt het nog? Waar delen mensen nog een energieopwekkende collectieve ambitie? 'Als we samen de schouders eronder zetten en we worden een beetje aangenaam getroffen door het toeval, zou het ons dan lukken om met elkaar...' En dan noemen ze met stralende ogen iets dat niet langer onvoorstelbaar is. Waar is de 'homo ludens' die met liefde voor zijn vak mooie dingen maakt?
Het is tijd voor een radicaal perspectief op adviseren en organiseren. Daarom in dit boek alle aandacht voor de geheimen van dadaviseren, voor de kunst van het literair adviseren, voor de schoonheid van de esthetische organisatie, voor het belang van collectieve flow en voor het experimenteren met oosters organiseren.