Uitgever | Noordhoff Uitgevers B.V. |
Uitgavejaar | 2009 |
ISBN13 | 9789001771058 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Waarom drinkt iemand een dure kop koffie op het San Marco plein in Venetië? Wat trekt mensen naar de grootste Nike winkel van Europa in Londen? Waarom zijn mensen bereid flink meer te betalen voor een kerstboom, wanneer ze die kopen bij een tuincentrum met een volledig ingerichte kerstshow, compleet met glühwein en rondwandelende kerstman?
Dit heeft te maken met de Experience Economy, het creëren van unieke belevenissen en ervaringen voor klanten, want dat levert een toegevoegde waarde op van een dienst of product en mensen zijn bereid daarvoor te betalen. Mensen willen in toenemende mate persoonlijk geraakt en vervolgens ook uitgedaagd worden. Daarmee ontstaat voor bedrijven in alle sectoren de noodzaak om te schakelen naar een nieuwe aanpak die aansluit op de experience, namelijk de Challenge Economy: kunnen producten of diensten een nog hogere tegenwaarde verkrijgen wanneer deze uitdagender of als uitdaging worden aangeboden?
In Van Experience naar Challenge Economy wordt deze ontwikkeling nader beschreven en theoretisch onderbouwd vanuit een management- en marketingperspectief en voorzien van uitgewerkte praktijkvoorbeelden uit onder meer de reiswereld, theaterwereld en het pokerspel.