Uitgever | Gorcum b.v. |
Uitgavejaar | 2002 |
ISBN | 902323863X |
ISBN13 | 9789023238638 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
"Wat maakt werken de moeite waard? Op deze vraag geven werkenden uiteenlopende antwoorden. De een zal allereerst het salaris noemen of misschien de carrièremogelijkheden, de ander de werksfeer en de contacten met collega’s, terwijl de volgende uitdaging, zelfstandigheid en leermogelijkheden opsomt. Verscheidenheid lijkt troef. Toch zijn er ook heel wat gemeenschappelijke elementen te vinden. Leuk werk én leuke collega’s én een leuk salaris staan hoog op het verlanglijstje van bijna alle Nederlanders. Dat zegt iets over onze hooggespannen verwachtingen. Tegelijkertijd verwachten we ook steeds meer gelegenheid om werk en privé-leven op een plezierige manier te combineren. Want, minder dan vroeger zijn we geneigd om werk onder alle omstandigheden prioriteit te geven. In dit opzicht neemt de betekenis die we aan betaalde arbeid toekennen af, hoewel het nog steeds een grote plaats in ons leven inneemt.
De auteurs zetten de verwachtingen en wensen van verschillende groepen Nederlanders ten aanzien van hun werk op een rij. Tevens zijn door hen de veranderingen die daarin de afgelopen 20 jaar zijn opgetreden in kaart gebracht. Het boek speelt in op de behoefte van veel werkgevers om meer inzicht te krijgen in de wensen en voorkeuren van diverse groepen werknemers, mannen en vrouwen, jongeren en ouderen, hoger en lager opgeleiden. Daarmee houdt het een spiegel voor aan alle managers die zich met het binden en boeien van personeel bezighouden. Maar ook anderen die op zoek zijn naar een up-to-date overzicht over dit onderwerp zullen in Werk(en) moet wel leuk zijn veel van hun gading vinden.
Jacques van Hoof is als hoogleraar arbeidsmanagement en omgeving verbonden aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Universiteit Leiden als hoogleraar arbeids- en organisatiesociologie. "