Uitgevers | Kluwer, Vakmedianet Management, Uitgeverij Boom |
Uitgavejaar | 2002 |
ISBN | 9014087624 |
ISBN13 | 9789014087627 |
Taal | Nederlands |
Type | Paperback |
Ooit sprak een directeur: "Maar meneer, dat is toch doodeenvoudig. Het zetten van een 'personeeltje' is zo gedaan. Je schrijft op wie je zoekt en klaar ben je. En bij het selecteren adviseer ik u nooit mannen aan te nemen die witte sokken dragen of vrouwen die veel goud om hebben. Tja, en als ze eenmaal aangenomen zijn, vinden ze hun weg wel."
Zo eenvoudig is het allemaal niet. Werving, selectie & introductie leidt u stap voor stap langs het proces van het bereiken van potentiële kandidaten, het selecteren van brieven en de selectiegesprekken tot en met de introductie. Met praktische voorbeelden, tips en aanbevelingen.
In het eerste hoofdstuk stelt u de selectiecriteria vast en vertaalt dit naar een functieomschrijving, selectieprocedure en uiteindelijk de advertentie. Vervolgens leest u hoe u geschikte kandidaten kunt bereiken en hoe u hun brieven selecteert. Het is dan zaak de juiste selectiemethoden op de kandidaten 'los te laten'. Het nut van psychologisch onderzoek, het assessment center, de biografische vragenlijst en de arbeidsproef worden in dat kader nader toegelicht.
Dé selectiemethode is echter het (ervaringsgerichte) interview. De auteurs gaan hierop dan ook uitgebreid in. Ook bespreken zij hoe de besluitvorming en afronding van de selectieprocedure en de aanstelling kan plaatsvinden, evenals de introductie van de nieuwe medewerker. Maar het begint allemaal met een goede voorbereiding. Dit boek helpt u daarbij een flink eind op weg. De praktijkgerichte aanpak, ondersteund met vele checklists en voorbeelden, is juist ook voor de 'niet-personeelsmanager' handzaam. U kunt er meteen mee aan de slag.